keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Mielipiteeni Raamatusta

Juuri tällä hetkellä (ja aika kauan aiemminkin) olen sitä mieltä, että Vanha Testamentti on suurelta osin kukkua ja tekstissä heijastuu voimakkaasti sen ajan ihmisten arvot ja käsitykset asioista ja kertomukset ovat myyttisiä. Vanhan Testamentin profetioihin en ota toistaiseksi kantaa, koska en ole asiaan riittävästi perehtynyt.

Raamatusta pidän kiinnostavimpana osuutena evankeliumeja, joissa kerrotaan Jeesuksen elämästä. Jeesus oli minulle varsin epäselvä hahmo, johon en osannut ottaa kantaa ennen kuin luin Lee Strobelin kirjan, Tapaus Kristus, joka kaikkien kannattaisi lukea ennen kuin tekee asian suhteen mitään johtopäätöksiä. Kirjoitan tästä aiheesta joskus oman artikkelin.

Yksi asia, joka minulle Strobelin kirjasta jäi mieleen, on se, että monista historiallisista henkilöistä meille on jäänyt tietoa ainoastaan silminnäkijöiden kertomusten muodossa. Jos joku kaukaisessa menneisyydessä on kirjoittanut ylös henkilö sen ja sen tekemisistä, me pidämme tätä historiana ja otamme sen osaksi maailmanhistoriaamme. Eihän meillä enää satoja satoja vuosia myöhemmin ole muuta jäljellä kuin nämä kirjoitukset. Mutta kun joku on kauan sitten kirjoittanut silminnäkijähavaintoja Jeesuksesta, niitä ei pidetäkään historiallisesti pätevinä kertomuksina...

No, ken haluaa vakavasti pohtia, mitä mieltä on Jeesuksesta, siitä, oliko häntä olemassa ja jos oli, minkälainen ihminen hän oli tai ei ollut, lukekoon Strobelin kirjan. Ja sen jälkeen vaikka evankeliumit.

Eli olen kiinnostunut evankeliumeista, jotka ovat siis Jeesuksen ajan ihmisten silminnäkijähavaintoja. Koitan niiden kautta tutkia sitä, millainen Jeesus oli tai paremminkin, mitä hän halusi meille kertoa.

Olen lukenut ne kerran läpi ja kaikki lukemani tuki omia päätelmiäni todellisuuden luonteesta. Kuitenkin jotkut vakaumukselliset kristityt ovat väittäneet Jeesuksen sanoneen asioita, joita minä en lukiessani kyllä nähnyt missään, joten pitänee kahlata se uudestaan läpi. Minun on ollut kyllä tarkoituskin kahlata se uudestaan läpi, koska haluan laatia artikkelin, johon kokoan Jeesuksen todellisen sanoman ytimen. Ilman dogmaattista rajoittuneisuutta. Eli ilman USKONTOA.

Kyllä. Laadin sitten joskus kattavan Jeesus-artikkelin.


Sinällään minusta on aika yhdentekevää, mitä mieltä on Vanhasta Testamentista. Ei ole tärkeää uskooko siihen vai ei. Minä en jaksa sitä lukea, koska se on täynnä niin hölmöjä juttuja ja jos siellä jotain profetioita onkin, minä en niistä ymmärrä yhtään mitään, joten niitä tulkitkoon sitten joku muu. Ja onko senkään niin väliä, että koska maailman on ennustettu loppuvan tai koska Kristuksen on ennustettu saapuvan uudestaan. Saapuu kun saapuu. Sinänsä olisi joskus hauska lukea mitä kukkua siellä tarkkaan ottaen on ja kirjoittaa siitäkin artikkeli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti