tiistai 10. syyskuuta 2013

Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö

Olen vuosien ajan ajoittain pohtinut, onko minulla huomionhakuinen persoonallisuushäiriö ja tavallaan tiennyt, että on, mutta viime aikaiset tapahtumat ovat saaneet minut vihdoin tajuamaan asian koko merkityksen ja persoonallisuuteni häiriintymisen koko todellisuuden. Minulla on huominhakuinen persoonallisuushäiriö. Kun olin 18-vuotias, psykiatrisissa arvioinneissa epäiltiin epävakaata persoonallisuushäiriötä (impulsiivinen alatyyppi), mutta persoonallisuushäiriöiden diagnooseja ei yleensä tehdä niin nuorille, joten se jätettiin vain epäilyksi. Sittemmin olen ajatellut, että ADHD selittää epävakaaseen persoonallisuushäiriöön viittaavat piirteet. Kuitenkin nyt, ymmärrettyäni, että minulla todella on huomionhakuinen persoonallisuushäiriö, ja alettuani lukea siitä tarkemmin, olen yllätyksekseni huomannut, että oikeastaan kaikki ominaisuudet, jotka olen itsessäni luokitellut ADHD-piirteiksi, voivatkin juontua tästä häiriöstä eikä minulla välttämättä siis ole ADHD:ta lainkaan (vaan pelkkä asperger). Lisäksi ne piirteet minussa, jotka tekevät minusta huomattavan ekstrovertin, vaikka muuten olen introvertti, kytkeytyvät mahdollisesti kaikki tähän persoonallisuushäiriöön.

ovat ylitunteellisia ja impulsiivisia, mutta heidän tunteenomainen innostuksensa on tilapäistä ja heidän mielialansa on epävakaa (http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/huomionhakuinen.html)

Kuitenkin on huomattava, ettei kyseinen persoonallisuushäiriö ilmene minulla niin vakavana kuin se "kirjallisuudessa" esitetään vaan lievemmässä muodossa ja lisäksi siihen kytkeytyy sellainen erityinen piirre, että se aktivoituu vain miessukupuolen läsnäollessa. Se ei siis ole "päällä" (ainakaan erityisen voimakkaana), jos olen esimerkiksi ystävieni kanssa tai jos paikalla on vain naisia.

Histrionics sexualize everyone and every situation. They constantly act flirtatious, provocative, and seductive (http://samvak.tripod.com/personalitydisorders17.html)

Tiedän täydellisesti, miksi tämä häiriö on kehittynyt ja koska se on saanut alkunsa.

Kun olin ala-asteella, musiikkiluokalla, minusta ei pidetty ja erityisesti luokan pojat eivät pitäneet minusta ollenkaan. He suorastaan inhosivat minua. Kun sitten murrosiässä aloin kiinnostua aiempaa vakavammin pojista, sai persoonallisuushäiriö alkunsa sopeutumiskeinona kiusaamisen jättämiin jälkiin. Vaihdoin koulua seitsemännen luokan jälkeen, koska olin saanut uuden ystävän, joka kävi eri yläasteella kuin minä ja koin koulunvaihdon tarjoavan tilaisuuden uuden elämän aloittamiseen. Täsmälleen tässä kohdassa huomionhakuinen persoonallisuushäiriö tuli osaksi minua. En tiennyt, miten saisin pojat pitämään minusta, joten ainoa asia mitä osasin tehdä oli keskittyä ulkonäköön. Minusta tuli patologinen flirttailija, rakensin sosiaalisen itsetuntoni (suhteessa vastakkaiseen sukupuoleen) täydellisesti ulkonäön, flirttailun ja seksuaalisen puoleensavetävyyden varaan. Rakensin siitä selviytymiskeinon. Siitä tuli sosiaalinen rooli, jonka vedin ylleni (ja teen edelleen niin) aina, kun paikalla oli vastakkaisen sukupuolen edustajia. Siitä tuli alter ego. Persoonallisuuteni jakautui tavallaan kahtia.

“People develop this disorder because they have a need to be appreciated and to feel valued and worthwhile and special,” (Nadine Kaslow)

En ole koskaan (ala-asteen jälkeen) ollut oma itseni vastakkaisen sukupuolen seurassa. Katoan huomionhakuisen persoonallisuushäiriön muodostamaan rooliin. Tuon roolin, häiriön ja valepersoonan alla on pelkäävä minä. Siellä on se tyttö, joka aikoinaan oppi olevansa käsittämättömän ruma (sisältä ja ulkoa) poikien mielestä. Totaalisen kelpaamaton. Tuon emotionaalisen kokemuksen torjuakseen, ihminen (minä) rakensi persoonallisuuteensa häiriön, vääristymän. Suojan.

For these people, self-esteem doesn't come from true feelings of self worth, but rather from the approval from other people (http://thechart.blogs.cnn.com/2012/06/11/what-is-histrionic-personality-disorder/)

Kun hän (minä) oli huomionhakuisen persoonallisuushäiriön sisällä, hän sai huomiota ja tuli tästä huomiosta riippuvaiseksi ja halusi sitä lisää, mikä entisestään vahvisti roolin käyttöä.

Kun menen baariin, huomionhakuinen persoonallisuushäiriö ilmenee minussa täydellisenä ja täysin oppikirjan mukaisena.

He kiinnittävät toisten huomiota pukeutumisella, eloisuudella, dramaattisuudella, flirttailevuudella tai hurmaavuudella. He saattavat olla epäasiallisesti seksuaalisesti vietteleviä ulkoasultaan tai käyttäytymiseltään... Vaikka nämä henkilöt saattavat olla luovia, energisiä ja vaikuttaa avoimilta, usein lähellä olevat ihmiset väsyvät heidän itsekeskeiseen käyttäytymiseensä. https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F604.aspx

Luojan kiitos tuota itsekeskeistä käyttäytymistä ei esiinny kuin baarissa, jossa häiriö on täydellisimmillään. Siellä minulle ei ole olemassa enää mitään muuta kuin huomion saaminen ja välittömän mielihyvän tavoittelu. Olen pitänyt baarikäytöstäni jonkinlaisena ADHD:n ääri-ilmentymänä, mutta nyt ymmärrän, että kyse on tästä persoonallisuushäiriöstä. Baariympäristö on minun yksityinen teatterini, jonne menen esiintymään. Alter egoni esiinmarssi. Sulaa hulluutta.

Henkilö kokee ihmissuhteensa läheisemmäksi kuin ne todellisuudessa ovat (https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F604.aspx)

Yllä mainittu pitää myös paikkansa. Koska sosiaalinen itsetuntoni rakentuu täydellisesti saamani huomion varaan, aivoni elävät jatkuvassa harhassa ja liioittelevat omaa sosiaalista merkitystäni. Kuvittelen olevani universumin lumoavin olento. Samalla paradoksaalisesti sisimmässäni koen olevani koko universumin vastenmielisin olento. Juuri tästä sairaalloisesta kahtiajakoisuudesta johtuu minuuden loputon epävakaus, tunne-elämän ailahtelevuus, minäkuvan ja itsetunnon heittely äärilaidasta toiseen. Milloin luulen olevani universumin kiehtovin ja hurmaavin olento ja kaikkien paras ystävä ja milloin taas tunnen syvää epävarmuutta ja itseinhoa ja häpeää.

Tämä persoonallisuushäiriö selittää myös sen, miksi en ole koskaan pystynyt olemaan luontevasti sellaisten vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa, joissa en halua herättää sukupuolista kiinnostusta. Koska en osaa miesssukupuolen aikana olla muuta kuin flirttaileva ja yliseksuaalinen olento, ahdistun, jos olen tekemisissä sellaisten mieshenkilöiden kanssa, joissa en halua herättää "sen suuntaisia" ajatuksia. Tällöin yritän tukahduttaa häiriöni ilmenemistä, mutta ei se mene pois, vain hieman vaimenee. Tilanne on hyvin ahdistava.


Missä minä olen kaiken tämän alla? Miten voin kuoria tämän sairaan ja saastuneen osan persoonallisuudestani pois? En halua sitä enää. En halua olla kaksi, haluan olla yksi. Ei kahtiajakautunutta minuutta. Ei sairautta. Ei ruusunpunaisia laseja, joiden läpi katselen maailmaa ja elän fantasiassa, jossa kaikki ovat lumoutuneita minusta. Ei enää tätä sairautta.

Jotenkin aion eheytyä.

Ei enää tätä.



11 kommenttia:

  1. Tää teksti oli ihan kuin mun elämästä. Löysin tämän blogin sattumalta ja heti ensimmäisistä teksteistä lähtien olen tunnistanut itseni näistä teksteistä. Olen siis adhd, mutta nyt vasta tajuan ongelmieni sisällön. Iso kiitos tästä blogista, aijon kahlata tämän läpi :)

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei siis ole kyseistä persoonallisuushäiriötä, mutta piirteitä sen suuntaan tms. Persoonallisuushäiriönhän luonteeseenhan kuuluu, mikäli jollakulla sellainen on, ettei henkilö itse näe itsessään mitään vikaa, minkä takia häntä on vaikea saada "parantumaankaan".

      Itse olen tullut siihen tulokseen, että minä en voi ketään korjata tai parantaa ja jos joku läheisistäni on huomattavan epäkypsä ja käyttäytyy tavalla, joka aiheuttaa minulle jatkuvaa kärsimystä ja vie energiaani, lähden pois, mikäli henkilö ei pysty puhumaan asiasta ja osoita selvää halua ja aitoa tahtoa ongelmien työstämiseen. Itseäni en valitettavasti ala tuhoamaan toisten ongelmien vuoksi. Seison kyllä rinnalla, jos toinen oikeasti tekee töitä muuttukaseen ja parantuakseen yms. mutta en, jos toinen aikoo vain jatkaa samaan malliin. Huonoa kohtelua tms. ei kenenkään tarvitse sietää.

      Poista
  4. Satuin tähän tekstiin sattumalta googlatessani huomionhakuista persoonallisuutta. Itselläni on myös asperger-dg, joka myös lisää muiden häiriöiden esiintyvyyttä. Mietin muutama vuosi takaperin jatkuvasti, onko minulla persoonallisuushäiriö, ja luettuani nuo diagnostiset kriteerit nyt uudelleen, niin huomionhakuinen persoonallisuus liippaa aika läheltä. Varsinkin nuorempana oli enemmän noita piirteitä. Etenkin sen huomaa omalla kohdalla jossain ajoittaisessa ylidramaattisuudessa ja minän korostamisessa itsetunnon ja minäkuvan ollessa häilyviä. Koskaan ei riitä itselleen. Hyvä kuitenkin, jos tosissaan persoonallisuushäiriö voi olla vain, jos henkilö ei näe itsessään vikaa. En kuitenkaan ihan usko siihen, koska esimerkiksi tuntemani epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivät ihmiset kyllä tiedostavat asian. Paha sitä on kuitenkaan itselleen diagnoosia lähteä asettamaan. Näitä asioita on kuitenkin silloin tällöin hyvä pohtia, saa uutta näkökulmaa ajatuksilleen. Tämä oli asiallinen pohdinta aiheesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä kommentista. Minäkin olen pohtinut tuota, että persoonallisuushäiriöinen ei itse tiedosta tai myönnä asiaa. Ei minulla varmastikaan mitään full blown persoonallisuushäiriötä olekaan (ollut), vahvoja piirteitä vaan.

      Poista
    2. Ehkä aspergereilla tulee helposti tällaista ylikorostunutta huomionhakuisuutta yhtenä sosiaalisen pärjäämisen kompensaatiokeinona. Kun ei kerran olemalla oma itsensä pärjää, on vähän kuin pakko vetää sitten överiksi ja pistää show pystyyn. Ruveta show mieheksi :). Tai naiseksi.

      Poista
  5. Arvostan Unirumpalin rehellistä itsetarkastelua. Jos kirjoittajalla olisikin huomionhakuinen persoonallisuushäiriö, vaikuttaa siltä, että hänen on mahdollista parantua siitä jopa kokonaan, koska itse tiedostaa tilanteen.
    Usein vakava-asteisessa persoonallisuushäiriössä oleva ei itse tiedosta ollenkaan käytyvänsä epäkypsästi,provosoivasti, itsekeskeisesti tai loukkaavasti. Päin vastoin, tilanteiden aiheuttama kaaos ja eripurat ovat aina muiden vika.Ihmis- ja ystävyyssuhteet murenevat ja persoonallisuushäiriöistä aletaan karttelemaanmaan. Silloinkin vika on tietysti muiden, kun ei omasta mielestään maailman hurmaavin seura kelpaa. Syyksi huomionhakuinen persoona selittää, ainakin itselleen, kateuden häntä kohtaan. Pinnallinen kun on, ei ymmärrä, eikä näe ihmissuhteita syvällisempänä vuorovaikutus-tapahtumina. Tasavertaisuus, pyyteettömyys, välittäminen, lämpö ja aito kiintymys ja henkinen läsnäolo jäävät huominhakuisen ulottumattomiin.

    VastaaPoista
  6. Hei! Hienoa, avointa ja älykästä tekstiä! Upeaa itsereflektiota ja rohkeutta. Tämä teksti tuo varmasti vertaistukea saman asian kanssa painiskelevien ihmisten elämään. Toivon sinulle kaikkea hyvää! Toivottavasti olet saanut ammattilaisilta tukea ko. asian käsittelyyn!

    VastaaPoista
  7. Kiitos :). Tämä alkaa itseasiassa olla hiipunut persoonastani viimeisen vuoden aikana.

    VastaaPoista