sunnuntai 30. heinäkuuta 2017

Asperger meltdown ja shutdown

Aspergeriin liittyy keskeisesti sellaiset tilat kuin meltdown ja shutdown. Kyse on käytännössä samasta asiasta eli stressi- ja kuormitustilan aiheuttama reaktio, mutta meltdown "puhaltaa ulospäin" eli henkilö "räjähtää", voi huutaa ja paiskoa tavaroita tms. Shutdownissa sen sijaan henkilö "menee kiinni" eli sulkeutuu itseensä suojatakseen itseään enemmältä kuormitukselta. Riippuu persoonallisuudesta kumpia saa enemmän. Joillekin tulee vain meltdowneja ja toiset käpertyy aina itseensä piiloon.

Henkilökohtaisesti olen ehdottomasti shutdown-tyyppiä. Meltdownejakin sattuu, mutta harvoin. Hyvä jos kerran vuodessa. Sillon lentää yleensä joku astia seinään...

Shutdowneja sen sijaan on usein. Silloin olen kuormittuneessa tilassa ja kaikki ulospäinsuuntautuva energia katoaa. En kykene ottamaan kontaktia ihmisiin. Vetäydyn yksinäisyyteen ja hiljaisuuteen latautumaan. Eilen puistotapahtumassa olin shutdown-tilassa ja halusin vain juosta pakoon ja piiloon jonnekin olemaan yksin kerällä.

Meltdown itseasiassa tulee yleensä silloin, jos olen shutdown tilassa eli ylikuormittunut enkä kykene vastaanottamaan enempää sosiaalisia ärsykkeitä ja joku ihminen puskee ja puskee, vaikken kestä enempää... Sillon lopulta räjähtää. Pari vuotta sitten olin järkyttävän kuormittunut ja äiti soitti mulle. En vastannut ja laitoin viestin, etten pysty nyt puhumaan. Ja ei, kun se sano että TÄYTYY puhua. Sitten vastasin, olin tyhmä enkä kuunnellut itseäni, ja sitten se alko jauhaan vielä jostain ärsyttävästä asiasta ja mun aivot kerta kaikkiaan tilttasi täysin ja aloin huutaan kuin eläin ja paiskasin puhelimen kiinni ja heitin hillopurkin pöydältä seinään miljoonaksi palaksi...

Et jos mä sanon, että EN JAKSA, kannattaa uskoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti