maanantai 27. tammikuuta 2014

Koko ajan nälkä

Aloitettuani uuden ruokavalioni reilu kuukausi sitten, olen kummastellut, miksi olen koko ajan nälkäinen. Siis tuntuu, että tosi pian syömisen jälkeen tulee nälkä ja sellainen oikein kunnollinen fyysinen näläntunne, jollaista minulla ei ennen ollut juuri koskaan (kun söin leipää, leipää, leipää ym. hiilareita ja sen sellaista). Tutkittuani asioita netistä (yllättävän huonosti olen löytänyt tietoa), olen tullut seuraaviin tuloksiin.

Kun henkilö pudottaa ruokavaliosta gluteenin, sokerin ja muut "turhakkeet", kuten perunan ja siirtyy raintopitoisempaan ruokavalioon, on mahdollista, että gluteeni, sokeri yms. on aiemmmin aiheuttanut jonkinlaisia imeytymishäiriöitä ja haitannut ravintoaineiden kunnollista imeytymistä, ja kun ne sitten jättää pois ja alkaa pumpata itseensä ravintoaineita, elimistö ilmoittaa näläntunteella "tarvitsen ravintoaineita" ja haluaa ahtaa niitä itseensä valtavia määriä – varastot täyteen.

Sitten löysin tällaisen artikkelin:

Are You Making Paleo Diet Mistakes?

Siinä sanotaan, että monet ovat nälkäisiä aloitettuaan paleon. 

  "The caloric content and density of that meal will sustain you and provide even blood sugar levels, but since you’re no longer eating fillers (i.e. grains, legumes and all their derivative products) don’t be surprised if you’re hungry sooner than in the old days when you’d add rice, pasta or bread to every meal."

Eli sitä vain tulee useammin nälkä. Olen tässä viime päivinä alkanut tulla siihen tulokseen, että jos minulla kerran on koko ajan nälkä, niin syön sitten koko ajan. Jos elimistöni kerran jostain syystä haluaa koko ajan ravintoa, niin hyvä on. Saamansa pitää. Katsotaan mitä tapahtuu. Olen siis nyt pari kolme päivää syönyt kaiken aikaa. Tänään huomasin, että minulle tulee nälkä noin 2h kuluttua edellisestä ateriasta. Ok. Syön sitten 2h välein.

Lisäksi monet paleon aloittavat syövän liian vähän. Siis kaloreita tulee liian vähän. Saattaa olla, että tämä on ongelmani. No, eiköhän se balanssi aikanaan löydy. Ei tämä nälkäisyys ole niin vakavaa enkä kuole siihen :).

Söin vähän ennen klo 19 smoothien, jonka tein puolikkaasta avokadosta, puolikkaasta banaanista, puolesta purkillisesta rahkaa, 1tl hampunsiemenrouhetta ja 1tl sesaminsiemeniä ja soijajuomasta. Söin myös pari saksanpähkinää (ihan vaan huvin vuoksi). Se oli siis välipala.

Tarvii taas keksiä jotain syömistä (koska on NÄLKÄ). Syön varmaan hedelmiä ja loput siitä avokadosta ja jotain.

Minusta on vain hankalaa yrittää syödä kaiken aikaa proteiineja, kun liha ei ole ekologista ravintoa... Syön kyllä pähkinöitä ja siemeniä, mutta eihän niitä voi mitään suuria määriä syödä, joten tuskin niistä niin hillittömästi proteiinia irtoaa. Hmph.

En siis yritä noudattaa kirjaimellisesti yhtään mitään ruokavaliota. Koitan siis vain jättää gluteenin ja tärkkelyspitoiset turhakkeet pois tai minimiin ja sokerin minimiin. Jotain sellaista. Ja sitten täytyy poistetut asiat KORVATA tietysti jollain, ja siksi sitten lisään proteiinin ja rasvojen ja vihannesten ja hedelmien määrää. Ja lopputulos muistuttaa hyvin paljon paleota.

3 kommenttia:

  1. Minä taas olen huomannut, että jos yritän syödä jotenkin eri tavalla kuin mikä juuri mulle on hyväksi, niin olen nälkäinen. Esim. pastaruuan jälkeen olen TOSI pian nälkäinen, kun taas esim. jokin liha-kasvisruoka pitää nälän pidempään poissa. Kaikki ei sovi kaikille samalla lailla ja itse vaan täytyy löytää se tasapaino. Taannoin kokeilin gluteenitonta, maidotonta, sokeritonta ja hiivatonta ruokavaliota ja olin koko ajan nälkäinen - yksinkertaisesti siksi, etten millään meinannut saada niistä lopuista ruoka-aineista riittävästi syötävää kasaan :D Lopetin sitten ja palasin takaisin ns. normiin ruokavalioon (ns. hyväkarppaajaksi tai jotain sen suuntaista). Syön paljon protskuja, riittävästi rasvoja ja sopivasti hiilareita - sopii mulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niiin. Minä tutkin ja kokeilen ja eiköhän se optimitila löydy. En kuitenkaan usko, että on pakko syödä viljoja, perunaa, maitotuotteita ja sokereita, ettei olisi nälkä, täytyy vaan ajan kanssa opetella korvaamaan ne jollain muulla. Tosin en mitenkään fanaattisesti kieltäydy mistään. Ja maitotuotteita nyt ainakin joudun tällä hetkellä käyttään, kun syön esim rahkaa, ja toisaalta fetasta, mozzarellasta yms. en kyllä aio luopua, joskaan en niitä nyt säännöllisesti muutenkaan syö.

      Nälkä toimii varmaan opastimena eli kertoo, että ruokavaliota täytyy edelleen säätää. En silti aio vain palata entiseen vaan jatkan tutkimista ja kokeilua.

      Poista
    2. Ja minulla on NÄLKÄ :). Nyt. Vaihteeksi.

      Poista