maanantai 20. tammikuuta 2014

En ole jakautumassa

No niin, en ole meedio enkä hullu. Mahassani ei erittäin oletettavasti asu ketään ylimääräistä henkilöä, mutta en myöskään ole kuvitellut varsinaisesti mitään vaan tehnyt virhetulkintoja. Toisin sanoen minulla on outoa, epämääräistä ja lievää pahoinvointia joka päivä, olen koko ajan nälkäinen, minulla on outoja mielialan vaihteluja ja minua itkettää ilman syytä (ja yhtenä päivänä kikattelin kaiken aikaa ilman syytä) ja olen järjettömän väsynyt yms. Koska kaikki nämä oireet alkoivat aika samanaikaisesti ja vieläpä sopivasti niihin aikoihin, kun olisin voinut tulla raskaaksi, ei mikään ihme, että olin vakuuttunut siitä, että olen alkanut jakautua. Etenkin se pahoinvointi johti harhateille.

Asioita pohdittuani ja tutkittuani olen tullut siihen tulokseen, että pahoinvointi johtuu todennäköisesti hypoglykemiasta eli alhaisesta verensokerista. Muutin ruokavaliotani noin 24.12.2013 ja on hyvin mahdollista, että syön liian vähän. Eräs ystäväni kävi juuri kylässä, ja hän sanoi, että hänellä pahoinvointia aiheuttaa ainoastaan raskaus ja se, jos ruokavaliossa on liian vähän kaloreita. Hän sanoi, että vaikka yhtenä päivänä söisi tosi hyvin, mutta kokonaisuutena ruokavalio sisältää liian vähän kaloreita, hänellä on pahoinvointia.

Jätin siis leivän kokonaan pois ruokavaliosta jouluna. Päätin opetella uuden tavan ja ruveta leivän sijaan tekemään aamuisin smoothieita. Väsään joka aamu rahkasta, siemenistä ja marjoista ja soijajuomasta smoothien ja imeskelen sitä 2 lasia. Usein en syö muuta aamulla. Sitten syön kunnon lounaan, mutta sen jälkeen voi olla, etten syö enää paljon mitään loppupäivänä, koska leipä on viety pois ja en ole oikein osannut korvata sitä millään. Olen imeskellyt (järsinyt) hapankorppuja, joita löysin kaapista. Mutta on kyllä ihan mahdollista, että syön aivan liian vähän ja kokonaisuutena kalorimäärä jää ihan liian vähäiseksi, ja sen takia olen koko ajan nälkäinen ja pahoinvointi johtuu alhaisesta verensokerista (sitä nimittäin esiintyy aina oikeastaan vain silloin, kun olen nälkäinen).

Mielialaoireet taas johtuvat alkaneesta masennuksesta, joka sattumalta alkoi oireilla samaan aikaan.

Väsymys taas voi joutua kummasta vain yllä mainituista asioista tai ehkä molemmista.

Nyt siis täytyy korjata ruokavaliota. Täytyy ruveta tekemään lämpimiä ruokia ahkerammin ja puputtaa ne 2 lämmintä ateriaa päivässä ja ostan hedelmiä ja pähkinöitä yms. iltapalaksi. Ja voihan sitä tehdä vaikka smoothieita pitkin päivää leivän korvikkeena. Tuskin se on vaarallista. Tai sen vaarallisempaa kuin leipä.

Mitä tulee masennusoireisiin, soitan lääkärista ajan ja menen kysymään, josko minun kannattaisi tilapäisesti nostaa lääkeannosta (syön jo valmiiksi serotoniinintakaisinotonestäjää) ja pyydän unilääkkeitä.

Mutta en ole siis jakautumassa. Ihan hyvä niin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti