perjantai 31. tammikuuta 2014

Epävakautta ja mielialojen heittelyä

Minun piti palata takaisin vanhaan ruokavalioon kokeeksi 2-4 viikoksi, koska minulla on niin outoja mielialojen vaihteluita ja epävakautta, joita ei aiemmin ollut. Saatan siis jonain päivänä kikatella itsekseni kaiken aikaa kuin sekopäinen ja toisena päivänä hautoa itsemurhaa... Tällainen en todellakaan ennen ollut. Ainakaan vuosiin. Mutta... En pysty. Söin aamupalaksi kaurapuuroa mustikoilla ja leivoin Eevin kanssa teeleivän ja söin siitä palan ja minua OKSETTAA. En halua kuvottavia viljoja sisääni. Yööööööööööööööööööööööööööööööööök en. Ja kun asiaa tarkemmin mietin, minusta tuntuu, että ne päivät, kun minulla on itsetuhoinen tai muuten masentunut/ahdistunut ja kamala olotila, seuraavat aina niitä päiviä, jolloin olen sortunut porsastelemaan herkuilla... Viimeksi kun minulla oli "pms"-päivä (jolla nimellä kutsun näitä epämiellyttäviä päiviä), olin edellisenä päivänä ahtanut itseeni valtavan kasan aakkosia. Ja olen eilen ja tänään ollut todella hirveässä kunnossa kaikin tavoin ja toissapäivänä minulla oli ultimaalinen sikailupäivä, ja söin pullia ja lakritsaa ja kaikkea kammottavaa. Eli yksi mahdollisuus on se, että pudotettuani hiilarien ja sokerin määrää ruokavaliossani dramaattisesti entiseen verrattuna, aivoni ja elimistöni ylireagoivat saadessaan yhtäkkiä hirveän sokeri- ja hiilaripläjäyksen. Ja tuloksena on katastrofi.

Jatkan siis taistelua ja ruokavalion hiomista. Pudotan hiilarien määrää entisestään, koska kun laskin kalorilaskurilla (kalorilaskuri.fi) hiilareita oli vieläkin noin 150g pvä, mikä on liikaa, jos syön muuten paleo-tyyppisesti ja rasvaa on kuitenkin ruokavaliossa paljon. Sitten tulee paksuksi. Tavoite saada hiilarit alle 100g pvä. Liityin tänään tuohon palveluun maksulliseksi jäseneksi, koska se on kätevä apuväline, jonka avulla voi tarkasti seurata paljonko päivän aikana saa mitäkin ravintoaineita. Se on oleellinen nyt, kun hion ruokavaliotani, että tiedän oiekasti, mitä olen tekemässä. Minulle tuli esimerkiksi ihan yllätyksenä, että ne pari riisikakkua päivässä nostaa hiilareiden määrää yllättävän paljon... Sain hiilarit hyvälle mallille, kun tiputin laskurilla 2 palaa riisikakkua, yhden hapankorpun ja typerät suklaanpalat pois sen päivän syömisistä.

Ja jos porsastelu tietää totaalista mielialan romahdusta seuraavalle päivälle, niin se ehkä motivoi lopettamaan porsastelun. Porsasteluun taas johtaa useimmiten huonosti nukuttu yö eli väsymys. Joten unesta huolehtiminen on avainasemassa. Pieni herkuttelu toki kuuluu elämään. Yritän ensimmäistä kertaa elämässäni rajoittaa herkuttelun "karkkipäivään", joita voisi olla ehkä 2 viikossa (kun ennen niitä oli ainakin 5), ja silloinkaan ei tarvi porsastella vaan kehittää jotain, mikä ei posauta sokererita ja hiilareita heti kattoon.

Jatkan siis valitsemallani tiellä.

By the way, en oiekastaan noudata paleoruokavaliota, koska siinä myös maitotuotteet jätetään pois. Mutta kuitenkin sen suuntaista. En myöskään karppaa. Vaikka ruokavalioni onkin vähähiilihydraattinen (tai siihen pyrkivä). Ehkä oikea termivalinta on siis yksinkertaisesti vähähiilihydraattinen ruokavalio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti