tiistai 28. heinäkuuta 2015

Alistimulaation vaarat

Juuri nyt olen helvetin tylsistynyt. Minulla ei ole käynnissä kiinnostavia projekteja. Ei ole ollut itseasiassa aikoihin. Niitä on yleensä silloin, kun olen hypomaaninen ja en ole ollut sitä. En tiedä miksi. Eevi on mökillä ja lojun kotona yksin. Olen liian laiska poistumaan kotoa. Laiska, laiska, laiska. Ja vaikka voisin tehdä kaikenlaista hyödyllistä, kuten jumpata, mennä lenkille, tehdä oppimistehtävää... Olen liian alistimuloituneessa tilassa tehdäkseni mitään.

Asia nimittäin menee niin, että kun minusta tulee alistimuloitunut, kadotan kaiken enegian ja aloitekyvyn ja muutun elottomaksi, katatonisesi, letargiseksi valaaksi, joka ei kykene tekemään MITÄÄN.

Alistimulaatiotila on siksi vaarallinen. Se johtaa pitkittyessään masennuksen kaltaiseen tilaan. En usko, että kyse on, ainakaan alusi, oikeasti masennuksesta, vaan syvästä letargiasta. Katatoniasta. Halvaantumisesta. Ehkä se on se, mihin ADHD piireissä viitataan termillä "paralysis of will". Motivaatio katoaa. Toimintakyky katoaa.

Siksi en voi olla yksin kotona kovin paljon. Se on vaarallista.

Mutta jos olen liikaa pois kotoa seuraa ylikuormittuminen eli ylistimulaatiotila. Joka lähtee pois vain olemalla yksin kotona.

Jo on ihmeen nuorallakävelyä :). Olen psyykkinen diabeetikko. Minun täytyy tarkkailla mentaalista verensokeria.


Yksinolo tuntuu tällä hetkellä pelottavalta. Tiedän kokemuksesta, mihin alistimulaatiotila johtaa pitkittyessään. En myöskään PYSTY rikkomaan sitä omin avuin. Kyseinen tila muistuttaa lähes täysin masennusta. Vaikka se voi alkaa parissa vuorokaudessa toisin kuin masennus. Olen ollut joskus myös masentunut ja se on ihan sama olotila. Ehkä se on jonkinlaista vakavaa dopamiinipuutosta kummassakin.

Siksi en ole introvertti. Saan energiaa ihmisistä ja aktiviteeteista. Mutta toisaalta ylikuormitun myös helposti ja minun täytyy riittävästi olla yksin kotona latautumassa, että jaksan ihmisiä ja aktiviteetteja. Kumpaankaan suuntaan ei saa vetää liikaa.

Sitte on vielä se hitsin ADD-letargia, joka pahentaa alistimulaatiota. Eli jokin minussa vetää koko ajan kohti katatonista tilaa, jossa makaisin vain sängyssä elottomana. Se on pysyvä ongelma. Ollut ihan aina. Lukemani perusteella se johtuu ADD:sta.

Mieleni on levoton ja vilkas, mutta ruumiini letarginen. Tai sitten ruumiini sätkii hyperaktiivisena, mikä on sellaista epänormaalia, levotonta energiaa. Joko olen siis alienerginen ja letarginen tai hyperaktiivinen ja levoton. Hyvin pitkälti.

Silloinkin, kun vaikutan ulospäin normaalilta, sisälläni on jatkuvasti se kamala letargia ja väsymys ja energiattomuus, taistelen vain sitä vastaan. Pakkohan se on. Enhän minä nyt VOI vain maata sängyssä elottomana koko elämääni.


Nyt toivon vain, että kello olisi pian puoli 4 ja lähden mökille isän synttärikemuihin ja pääsen ulos tästä olotilasta. Saan virikkeitä ja herään henkiin. Sitten olen mökillä päivän tai pari. Sielläkin on kyllä aika tylsää. Ja outoa. Mutta en ainakaan ole yksin.

2 kommenttia:

  1. Todella tutunkuuloista juttua!

    Kamppailen itse saman asian kanssa jatkuvasti. Puhut kuin minun elämästäni.

    Väsyn ja kyllästyn itseeni aika usein, kun en osaa olla tasapainossa. Intoilen valtavasti kaikesta mahdollisesta, ja jonkin ajan kuluttua voimani ovat mennyttä ja makaan vain sängyssä ja tuijotan kattoon. Näiden kahden olotilan välillä vuorottelen jatkuvasti. Intoilua voi kestää päiviä tai jopa viikkoja, mutta usein olotilat vaihtuvat nopeastikin ja ilmenevät jopa päällekkäin, mikä on häröä.

    Mitä mieltä olet, pitäisikö intoilua jotenkin himmata, siinä toivossa että energisyyttä riittäisi tasaisemmin ja pidemmälle? Onko kokemusta, voiko tätä vuoristorataa jotenkin hallita?

    Minun tapauksessani tasaisuus ja tasapaino tarkoittavat tappavaa tylsyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tämä vastaus tulee tosi myöhässä.... :/ Minä en varmaan himmailisi omaa intoiluani, mutta luulen, että se on minulla jollain lailla erilaista, koska en koe, että uupuisin sen intoilun takia niinkään. Minulla ei ole nyt vuosiin ollut hypomaanisia hepuleita vaan olen aika tasaisen innostunut/epäinnostunut. Paitsi kesällä oli tuo ankeusjakso. Se onneksi loppui kun koulu alkoi.

      Jos se intoilu on jotenkin hypomaanista en tiedä VOIKO sitä himmata... Hmmmm.... Sinun pitää tutkia asiaa. Pohtia, miten voit parhaiten. Voithan kokeilla himmaamista ja että pystytkö siihen ja miten se vaikuttaisi.

      Poista