lauantai 19. tammikuuta 2013

Vastine herra/rouva/neiti anonyymille

Joku nimetön kansalainen on katsonut asiakseen kommentoida lukuisia tekstejäni palaten aina teemaan: "ihmisen pitää tehdä töitä elääkseen tai joku muu joutuu hänet elättämään".

Ymmärrän tämänkaltaisen ihmisen kommentit ja näkemyksen. Ne perustuvat kuitenkin hyvin toisenlaisen ihmisen maailmankuvaan ja tapaan tulkita/katsella todellisuutta kuin mitä omani ja lähelläni elävillä ihmisillä on. Näin ollen hän saa toki ilmaista mielipiteensä ja purkaa angstiaan, mutta hänen mielipiteensä eivät kosketa minua eivätkä liity maailmaani. Elän luovaa elämää, jota ohjaavat aivan toisenlaiset realiteetit kuin kyseisellä henkilöllä.

Otan osaa, jos se tuottaa sinunlaisellesi ihmiselle jonkinlaista henkistä kärsimystä.

Edustat juuri sitä ihmistyyppiä, joka ei ole eikä koskaan tule ymmärtämään minunlaisiani ihmisiä ja tämän olen jo vuosia sitten hyväksynyt ja jätän teidänlaistenne ihmisten mielipiteet, tuomiot sekä arvostelmat omaan arvoonsa.

Lyhyesti mainittakoon, että olen aina elättänyt itseni, paitsi silloin, kun opiskelin, jolloin minulle maksettiin opintotukea ja silloin, kun sain lapsen ja jäin kotiin hoitamaan häntä ja sain äitis- ja vanhempainrahaa. Näitä kertoja lukuunottamatta olen aina elättänyt itseni. Ja kun lapseni täytti 3-vuotta, en ole voinut palata töihin, koska en psyykkisesti pysty hoitamaan sekä minulle sopimatonta, psyykkisesti kuormittavaa työtä ETTÄ olemaan hyvä äiti lapselleni. Tässä tilanteessa olen joutunut valitsemaan, ensimmäistä kertaa elämässäni, työttömyyskorvauksen. Ensi syksynä aloitan yliopistossa (sillä opettelen pääsykoekirjan täydellisesti) ja alan opiskella kohti ammattia, jota voin tehdä kuormittumatta liikaa = työtä, joka sopii minulle sisältönsä sekä työaikojensa puolesta.

Minä kuitenkin, sinunlaisestasi ihmisestä poiketen, uskallan ja lopetan sellaisen työsuhteen, joka tekee minut onnettomaksi ja aiheuttaa masennusta, itsetuhoajatuksia jne. Näin olen aina tehnyt. Ja etsinyt sitten heti uuden työn.

Lisäksi et tiedä, mitä CV:ni pitää sisällään, koska sitä ei ole tässä blogissa esitelty. Pitänee se lisätä tänne, niin voit sitäkin sitten tutkia, jonka jälkeen voit perustaa kommenttisi todellisuuteen pelkän angstin lisäksi.

:) Hyvää työntäyteistä elämää. Itse kullekin.

17 kommenttia:

  1. Lukemattomat ihmiset joutuvat sopeutumaan asioihin jotka ovat heille epämukavia ja elämään niiden kanssa. Kirjastoonkaan et voi tulla töihin jos et pysty aamulla heräämään ja kyllä, olen cv:si nähnyt. Aika moni ihminen on sen nänyt jos olet lähettänyt sen monen kirjaston yleiseen sähköpostiin. Siinä oli työjaksot melko lyhkäisiä ja olemattomia.

    Sinä olet päättänyt että elämäsi pitää olla kivaa ja nyt muut sitten maksaa siitä hyvästä.

    Aikuisen ihmisen elämä on sitä, että joutuu silloin tällöin sopeutumaan epämukaviin/itselleen vieraisiin rytmeihin ja tekemään asioita vähemmän kuin perfektionistisesti, vaikka perfektionisti olisikin. Se on normaalia elämää, ei se ole sinullekaan mahdotonta vaikka kuinka olisit asperger.

    Tietty on hyvä että etsit unelma-ammattiasi mutta pistä nyt herrajesta töpinäksi ja lopeta se loisiminen.

    VastaaPoista
  2. Olen kuitenkin pahoillani jos olen sinua loukannut. En vaan henk koht ymmärrä tuollaista elämänasennetta ja tyyliä. Poistun nyt blogistasi.

    VastaaPoista
  3. Kyllä loukkasit. Vihaan tuomitsemista ja ymmärtämättömyyttä. Ne ova minulle akilleen kantapää. Olet vain yksi lukemattomien ihmisten joukossa, joiden mielestä olen paska ihminen enkä kelpaa sellaisena kuin olen. Sen kanssa olen saanut aina elää ja sinä olet vain yksi lenkki ikuisessa jatkumossa.

    VastaaPoista
  4. Miten se on loisimista, jos on elänyt about koko elämän ottamatta tukia valtiolta. Mielestäni olisi kaikille paras, jos ihmiset keskittyisivät tekemään niitä asioita, jotka kokee omakseen. Itsehän olin 2 vuotta työttömänä, eli olen pahemmanlainen loinen.

    VastaaPoista
  5. "Lyhyesti mainittakoon, että olen aina elättänyt itseni, paitsi silloin, kun opiskelin"

    Juu ihan varmasti olet itsesi elättänyt jollain osa-aikaisen siistijän duunilla, uskotaan :D

    VastaaPoista
  6. Juu ihan varmasti olet itsesi elättänyt jollain osa-aikaisen siistijän duunilla, uskotaan :D

    En ymmärrä tätä kommenttia... Tai siis sen viimeistä sanaa. Onko sana ironinen vai ei? Mitä vikaa on osa-aikaisessa siistijän duunissa? Minun ymmärtääkseni henkilö Anonyymin valituksen aihe oli se, että elää toisten elätettävänä, loisena, jos elättää itsensä millä tahansa paskaduunilla, oli se osa-aikaista tai ei, niin silloin pitäisi täyttää henkilö Anonyymin tiukat kriteerit eli elättää itse itsensä, ihan sama millä. Mikäli sana "uskotaan" on tarkoitettu ironiseksi, eli henkilö EI USKO, että joku elättää itsensä osa-aikaisella siistijän työllä, niin sori nyt vaan, kyllä olen elättänyt. Miksi en elättäisi? Jos vuokra on 180€ kuussa ja sen lisäksi rahaa ei mene kuin ruokaan ja johonkin ihan pakollisiin menoihin, niin mitä ihmeellistä siinä nyt sitten on? Sillon 500€ kuussakin riittää ihan hyvin.

    VastaaPoista
  7. "Miten se on loisimista, jos on elänyt about koko elämän ottamatta tukia valtiolta. Mielestäni olisi kaikille paras, jos ihmiset keskittyisivät tekemään niitä asioita, jotka kokee omakseen. Itsehän olin 2 vuotta työttömänä, eli olen pahemmanlainen loinen."

    :) en pidä sinua loisena. Uskon, että työttömyyteesi oli syyt. Kommenttisi oli täyttä asiaa. Kiitos.

    VastaaPoista
  8. Minä taas olen elänyt parhaimmillaan 300e/kk budjetilla. Hyvinhän tuollakin pärjää, varsinkin jos ei kerskakulutuskulttuurin mukaisesti osta uutta hifi-laitteistoa joka toinen kuukausi.

    VastaaPoista
  9. En tulisi ikinä noin vähällä toimeen, opiskeluaikana meni 700 egee kuukausi ja sekin oli ihan pirun vähän. Enkä edes hankkinut niitä hifilaitteistoja, biletin kyllä vähän ;)

    VastaaPoista
  10. No, nyt olen vihdoin saapunut elämässäni siihen pisteeseen, etten enää jaksa ikuista persaukisuutta. Kauan se minulle riittikin (että on katto pään päällä, ruokaa ja jotain reikäisiä vaatteita :)). Nyt ei riitä enää. Haluan nostaa elintasoani ja tienata esimerkiksi 1500e kk käteen. Se olisi HIENOA. Joten täytyy nyt sitten vihdoin kammeta itsensä työelämään, mutta ensin tarvii koulutuksen. Huoh. Eli vielä menee vuosia, että pääsen nostamaan tätä elintasoa. Sitä odotellessa.

    VastaaPoista
  11. Kyllä sä siihen pystyt. Ja on nopeampiakin kouluja kuin yliopisto...

    VastaaPoista
  12. "Mielestäni olisi kaikille paras, jos ihmiset keskittyisivät tekemään niitä asioita, jotka kokee omakseen"

    Pakko vielä olla peemäinen ja kommentoida tuohon: niin, ehkäpä mutta aina maailmassa tulee olemaan niitä vähemmän kivoja mutta silti välttämättömiä töitä jotka jonkun on pakko tehdä kuten siivooja, lähihoitaja (mummojen pyllynpyyhintä jne.)

    Mutta niinhän se kohta meneekin, että noihin hommiin tulee maahanmuuttajat että me hyvinvointivaltion valkoiset kansalaiset saamme hifistellä ja toteuttaa itseämme vähän glamourisemmissa hommissa.

    VastaaPoista
  13. Minun mielestäni on olemassa ihmisiä, jotka TYKKÄÄVÄT siivota ja olla lähihoitajina jne. Kyllä mustakin siivoaminen on ihan kivaa, mutta koska minulla nyt on hyper yliaktiiviset aivot ja olen super kunnianhimoinen ja idealistinen ja blaaaaa niin tunnen pakottavaa tarvetta kiivetä ylöspäin, asettaa itselleni yhä uusia haasteita (älyllisiä ja henkisiä) jne. En pystyisi mitenkään pysymään aloillani siivoustyössä tms. Tulisin levottomaksi. Ja alkaisin pyrkiä muualle, eteenpäin, kouluihin, jonnekin. Ja lähihoitajan työtä en IKINÄ tekisi. Vihaan vieraiden ihmisten koskettamista. En suostuisi kampaajaksikaan. YÖK. Enkä ylipäänsä oikein viihdy ihmisten kanssa turhan likeisissä (henkisesti/fyysisesti) tekemisissä. Pidän enemmän kirjoista ja tiedosta kuin ihmisten kanssa olemisesta.

    VastaaPoista
  14. Jotkut ei esim koe tarvetta opiskella useita vuosia vaan ovat ihan tyytyväisiä päästessään äkemmin/helpommalla kiinni työelämään. Eli oli syyt mitkä hyvänsä uskon että on kyllä halukkaita työntekijöitä kaikenlaisiin ammatteihin (paitsi ehkä tyhjentämään käsin paskaa käymälöistä... ei kun se ei ollutkaan Suomessa, vaan Intiassa, missä sitä täytyi tehdä).

    VastaaPoista
  15. "olen super kunnianhimoinen ja idealistinen ja blaaaaa niin tunnen pakottavaa tarvetta kiivetä ylöspäin, asettaa itselleni yhä uusia haasteita (älyllisiä ja henkisiä) jne. "

    Hienoa. Sitten varmaankin pääset sinne yliopistoon ja saat vielä opiskeltuakin kohtuuajassa.

    VastaaPoista
  16. Minua myös ärsyttää se muilta ihmisiltä tuleva "paine", että pitäis heti 9 luokan jälkeen olla seuraavat 3 vuotta ammattikoulussa/lukiossa ja valmistua, saaha töitä jne. itse kun en, syystä tai toisesta, ole saanut koulua käytyä. kaksi kertaa yrittäny eri paikassa. Epäilen ADHD:ta. Mitä olen lukenut siitä. Silti, meneppä, ja selitä muille, kuinka epäilet olevasi ADHD ihminen ja sitä kautta niin "huonosti menestyvä" sekä alisuoriutuja. Miksei ihmiset voi vaan ymmärtää, ettei kaikki ihmiset ole samasta muotista, eikä samanlaisia koulunkävijöitä/työssäkäyviä. Eikä kyse ole laiskuudesta. Jotkut eivät vaan esimerkiksi pysy kasassa lyhyillä yöunilla (vaikeus saada unta iltaisin ja aikainen herätys), joten koulunkäynti ei välttämättä sitten suju. Vaikka kuinka yrittäisi. Itse en ainakaan ruukaa luovuttaa heti. Yritän aina viimeiseen asti. Jossain vaiheeessa vaan loppuu voimat ja on pakko luovuttaa, ennen kuin on liian myöhäistä. Että ihmiset, YRITTÄKÄÄ ymmärtää niitäkin, jotka eivät "etene" yhtä nopeaa kuin te "normaalit"... Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ihmisillä on aika heikko empatiakyky ADHD- ja asperger-ihmisten suhteen ja sitten he väittävät, ettei MEILLÄ ole empatiakyky. Katsoisivat vain peiliin, samalla viivalla ollaan. Alisuoriutuminen on termi, johon törmään kaiken aikaa. Sille pitäisi tehdä jotain. Siis muuttaa yhteiskuntaa jotenkin. Muuttaa jotain jotenkin, ettei jäätäisi alisuoriutujiksi.

      Mulla on ollut kanssa ihan samoja ongelmia tuon nukkumisen kanssa ja en ole kyennyt työelämään sen takia. Siinä taas yksi asia, jonka suhteen ymmärrystä ei heru, jos sanoo, ettei pysty herään aamusin. Tosin olen nyt saavuttanut sen ihmeen, että pystyn menemään iltaisin nukkumaan 9:ltä, jos tarvii herätä aamusin. WAU! :)

      Oletko koittanut melatoniinia? Sitä saa apteekista ilman reseptiä ja voisi auttaa.

      Poista