perjantai 4. elokuuta 2017

Aurinko ja varjojen maan mato

AURINKO JA VARJOJEN MAAN MATO (kirje ystävälleni)

Kerron miksi olet kaikkien miesten unelma. Koska olet kaunis mutta et vain ulkoa vaan myös sisältä. Tämä pätee moniin toki. Mutta sä oot KAIKISTA ihmisistä varmaan täydellinen koska sä oot SOSIAALISESTI todella onnistunut luomus. Sulla tuntuu olevan loputtomasti ulospäinsuuntautuvaa energiaa. Se tekee sen että oot aina sosiaalinen ja jaksat aina ottaa muita huomioon ja puhua muitten kanssa ja hymyillä ja säteillä ulospäin jotain. Sä puhut koko ajan ventovieraitten ihmisten kanssa säteillen ja hymyillen ja saat jokaisen tunteen, että oot niille tosi läheinen ja lämmin. Oot aina positiivinen ja kaunis ja aurinkoinen ja tasapainoinen. Ei oo syytä miksi joku ei rakastuisi suhun.

Mä oon ihan erilainen. Se että on asperger tarkoittaa että on sosiaalisesti enemmän tai vähemmän epäonnistunut luomus. Mulle on vuosien aikana ollut valaisevaa oivaltaa että kukaan ei ole ihmisenä epäonnistunut tai viallinen mutta SOSIAALISESTI voi olla. Valitettavasti ihmiset on sosiaalisia eläimiä ja meillä on sosiaalinen hierarkia. Toiset on sosiaalisesti onnistuneempia kuin toiset eli omaavat enemmän ominaisuuksia jotka saa muut pitämään heistä eli sosiaalinen arvo on korkeampi. Se on väistämätön fakta. Aspergerit on sosiaalisesti enemmän tai vähemmän epäkelpoja eikä varmaan koskaan sosiaalisessa hierarkiassa kovin korkealla. Meissä on paljon sellasta mikä on sosiaalisesti epämiellyttävää muista.

Mulla on todella rajallisesti ulospäinsuuntautuvaa energiaa ja siks mun on pakko olla usein sulkeutunut itseeni. Suojelen sillä energiaani. Tai sit se on jo loppu ja en ees VOI enää tulla ulos itsestäni. Siksi välttelen kaikkea turhaa puhumista ja kontaktin ottoa vieraiden ihmisten kanssa. Ja koska oon niin herkkä ja ylikuormittuva mun ei ole mahdollista olla koko ajan pirteä ja aurinkoinen ja säteilevä vaan oon usein uupunut ja ylikuormittunut ja sillon oon hiljainen ja kärsivä jos en saa olla yksin kotona.

On siis VÄISTÄMÄTÖNTÄ että sinä oot meistä sosiaalisesti sata kertaa onnistuneempi yksilö ja muiden ihmisten mielestä upeampi ja hienompi kuin minä koskaan tulen olemaan. Siksi oon sun seurassa varjo. Se on fakta. Totta kai on olemassa sellasia ihmisiä jotka ehkä pitää enemmän munlaisesta ihmisestä, sellasia joilla on itsellä mielenterveysongelmia ja herkkyyttä ja introversiota jne. Kyllä. Mut siks oonkin outo hedelmä jonka mausta pitää vaan jotkut harvinaisoliot. Sä sen sijaan miellytät suurinta osaa.

Mutta oon huomannut että alan hyväksyä tämän. Siis oon saanut asian työstettyä vähitellen päässäni. Mikä on samalla osa suurempaa työstöprosessia elämässäni koska kokonaisvaltaisesti mulla on menossa prosessi jossa opettelen hyväksyyn itseäni. Esim jos näytän turvonneelta ja väsyneeltä, oon alkanut kokeen et ihan sama. Oon mikä oon.

Mut sä oot aina aurinko ja minä varjojen maan mato.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti